Πώς πρέπει να διαβάζουν τα παιδιά στις πρώτες τάξεις του σχολείου; Η Κατερίνα Μαντά εξηγεί
Νομίζω ότι πριν ξεκινήσουν το σχολείο, οι γονείς είναι περισσότερο αγχωμένοι από τα παιδιά τους για το θέμα του διαβάσματος. Όχι για το πως θα τα καταφέρουν οι μικροί μαθητές ή για το αν θα δυσκολευτούν, αλλά για το πώς θα μπορέσουν να σταθούν οι ίδιοι δίπλα τους με τον πιο σωστό τρόπο.
Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε την πρώτη (ομαδική) συνάντηση με τη δασκάλα. Δεν μας είπε πως τα πάνε ως μαθητές στην τάξη, αλλά τι πρέπει να κάνουμε οι γονείς για να πηγαίνουν την επομένη σωστά διαβασμένα τα παιδιά. Έφριξα...
Είναι δυνατόν να ζητούν από τους γονείς μαθητών της Γ' δημοτικού να "τα διαβάζουν"; Κανονικά θα έπρεπε από το σχολείο να τους έχουν μάθει τις σωστές μεθόδους μελέτης για να διευκολύνουν τα παιδιά (ειδικά σε ένα σχολείο όπου υπάρχει δωρεάν μελέτη στις δύο πρώτες τάξεις του δημοτικού) και κατά δεύτερον να αποτρέπουν τους γονείς να το παίξουν εκπαιδευτικοί στο σπίτι.
Καλώς ή κακώς τα παιδιά περνούν αρκετές ώρες στο σχολείο, όπου πιέζονται για να μάθουν κάποια πράγματα. Κατά την επιστροφή στο σπίτι θα έπρεπε να ξέρουν να διαβάζουν μόνα τους, έχοντας πάρει τις σωστές κατευθύνσεις από τον δάσκαλο και ο γονιός να λειτουργεί συμπληρωματικά, σε περίπτωση που το παιδί χρειάζεται μία βοήθεια ή μια επιπλέον εξήγηση. Επίσης κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες σχετικά με τον χρόνο και τον τρόπο μελέτης. Όμως σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να συγχέονται οι ρόλοι του γονιού με τον εκπαιδευτικό.
Ένας από τους βασικούς ρόλους που ήθελα τα προηγούμενα δύο χρόνια ο Παύλος να κάνει μελέτη στο σχολείο ήταν -πέρα από το να μάθει την σωστή μέθοδο από τους αρμόδιους ανθρώπους- για να μην διαταραχτούν οι σχέσεις μας. Δεν είμαι εκπαιδευτικός και δεν έχω την ανάλογη υπομονή ... θέλω όταν το παιδί τελειώνει μόνο του τα μαθήματά του να έχουμε τη διάθεση και εκμεταλλευτούμε όμορφα τον χρόνο που μας απομένει. Η καθημερινότητα των μαθητών και των εργαζόμενων γονιών είναι αρκετά πιεσμένη, δεν χρειάζεται να την επιβαρύνουμε με καυγάδες και διαπληκτισμούς σχετικά με το διάβασμα.
Φυσικά, αν το παιδί χρειάζεται μία βοήθεια (την οποία θα ζητήσει το ίδιο), ο γονιός ωφείλει να είναι δίπλα του και να προσπαθήσει μαζί του. Όχι να βρει τη λύση αλλά να δώσει σωστές οδηγίες, να κατευθύνει... ήρεμα, συγκαταβατικά και χωρίς φωνές. Ποτέ να μην κάνει το παιδί να αισθανθεί άσχημα γιατί δεν καταλαβαίνει μια ερώτηση ή το νόημα ενός κειμένου.Κι εκεί είναι το μεγάλο στοίχημα.
Ο ρόλος των γονιών δεν είναι να ελέγξουν αν το παιδί έχει μάθει το μάθημά του ή αν έχει κάνει λάθη, αλλά αν το σχολείο έχει δώσει τις σωστές βάσεις κι εφόδια για να προοδεύσει ο μαθητής και βρει την χαρά στο διάβασμα και στον κόσμο που ανοίγεται μπροστά του μέσα στην τάξη.
Συχνά κάποιοι γονείς κάνουν το λάθος να δελεάζουν τα παιδιά προκειμένου να διαβάσουν. Τους υπόσχονται πχ μία ώρα τηλεόραση ή ενασχόληση με ηλεκτρονικά παιχνίδια αν κι εφόσον συγκεντρωθούν στα μαθήματά τους και φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αλήθεια, με ποια λογική; Για ποιον διαβάζουν τα παιδιά; για εσάς τους γονείς και τους μαθητές ή για τους ίδιους; Είναι αυτό που έγραψα παραπάνω... Τα παιδιά πρέπει να βρουν την ικανοποίηση και την χαρά για αυτά και σε αυτά που μαθαίνουν καθημερινά και να συνειδητοποιήσουν πόσο χρήσιμα θα τους είναι στο μέλλον.
Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν στο μυαλό μας, γονείς και δάσκαλοι, ότι ο καθένας μας έχει διαφορετική ιδιότητα απέναντι στο παιδί. Δεν μπορούμε να αντικαταστήσουμε ο ένας τον άλλον. Να συμπληρώσουμε ναι! Αλλά οι βάσεις του διαβάσματος και της εκμάθησης δίνονται στο σχολείο, και στο σπίτι γίνεται η εφαρμογή.
Την επόμενη εβδομάδα, θα σας δώσουμε τις βασικές αρχές του σωστού διαβάσματος στο σπίτι... ώστε να είναι όλοι ικανοποιημένοι!
Κατερινα Μαντά - Αρχισυντάκτρια theK-magazine / www.k-mag.gr