H σπασμένη τιάρα της Ελισάβετ & ο λεκές της Νταϊάνα -Tα εμβληματικά βασιλικά νυφικά και τα μυστικά τους | 0 bovary.gr

H σπασμένη τιάρα της Ελισάβετ & ο λεκές της Νταϊάνα -Tα εμβληματικά βασιλικά νυφικά και τα μυστικά τους

Πριν το υπέρκομψο, μίνιμαλ νυφικό της Mέγκαν Μαρκλ, κάθε μια από τις βασιλικές νύφες της Μ.Βρετανίας, έκανε το δικό της fashion statement.

Πότε απλά, πότε σύνθετα, πολύπλοκα «αρχιτεκτονήματα» από μετάξι, ταφτά, τούλια και απλικέ λουλούδια, τα βασιλικά νυφικά καταγράφουν την εξέλιξη της μόδας στη διάρκεια ενός αιώνα…


Η ΒΑΣΙΛΟΜΗΤΩΡ - ΤΟ 20΄S ΝΥΦΙΚΟ
Στις 23 Απριλίου 1923, όταν η λαίδη Ελισάβετ Άντζελα Μαργκερίτ Μπόους- Λάιον (aka βασιλομήτωρ) παντρεύτηκε τον πρίγκηπα Αλβέρτο, Δούκα του Γιορκ (και αργότερα Βασιλιά Γεώργιο τον 6ο), στο αββαείο του Γουεστμίνστερ, δεν γνώριζε μάλλον πως θα γινόταν μια από τις πιο hype βασιλικές νύφες στην Ιστορία.

Σχεδιασμένο από την μαντάμ Xάντλεϊ Σέιμουρ, (αγαπημένη σχεδιάστρια της αυλής και της βασίλισσας Μέρι), το κλασικό 20’s νυφικό της βασιλομήτορος, ήταν φτιαγμένο από βαρύ μετάξι μουάρ, κεντημένο με πέρλες και ασημοκλωστές. Η γραμμή του, ωστόσο, ήταν απλή, ακολουθώντας το μοδάτο Σανελ -στιλ της εποχής:

Wikipedia

Ίσια φούστα, χαμηλή μέση, σιλουέτα «ελεύθερη», σχεδόν χωρίς φόρμα. Οι κριτικοί μόδας θα παρατηρούσαν, εκ των υστέρων, πως αυτό το στιλ ταίριαζε καλύτερα σε ψηλότερες, αδύνατες γυναίκες και αδικούσε ελαφρώς τις πιο κοντές ή πληθωρικές σιλουέτες όπως της νύφης. Η τελευταία, με το ιδιαίτερο βέλο της που είχε στερεώσει με λουλούδια (σ.σ. οι τιάρες δεν ήταν και τόσο συνηθισμένο νυφικό αξεσουάρ τότε) και το οποίο κάλυπτε και τις δυό πλευρές του κεφαλιού της, σαν καπέλο, θύμιζε περισσότερο τις ξένοιαστες, αντισυμβατικές flappers, της χαρούμενης εποχής της τζαζ.
Λεπτομέρεια : Επειδή το φόρεμα ήταν κοντομάνικο, η νύφη, στις περισσότερες φωτογραφίες, πόζαρε με την χοντρή κάπα της, που είχε σχεδιαστεί για να την προστατέψει από το κρύο και την υγρασία του απριλιάτικου γάμου…

ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ - ΝΥΦΙΚΟ ΜΕ ΚΟΥΠΟΝΙΑ
Η βασίλισσα -τότε ακόμα πριγκίπισσα- Ελισάβετ παντρεύτηκε τον αγαπημένο της πρίγκιπα Φίλιππο, τον Νοέμβριο του 1947, εξ’ ού και το ύφασμα καθώς και όλα τα «πολυτελή υλικά» για το νυφικό της έπρεπε να αγοραστούν με κουπόνια (!)– ούτε η κόρη ενός βασιλιά δεν μπορούσε να εξαιρεθεί από τους περιορισμούς και την προμήθεια αγαθών με δελτίο που είχε επιβάλλει στους Βρετανούς πολίτες ο Β’Παγκόσμιος Πόλεμος.

Apimages

Σ’αυτή την περίπτωση, όμως, η γυναικεία αλληλεγγύη αποδείχτηκε πιο δυνατή από την λιτότητα. Εν όψει του γάμου, συγκινημένες γυναίκες, μικρές, μεγάλες, κορίτσια, μέλλουσες νύφες, από κάθε γωνιά της χώρας άρχισαν να ταχυδρομούν μαζικά τα κουπόνια τους στην πριγκίπισσα, προκειμένου να φτιάξει το νυφικό των ονείρων της, Η Ελισάβετ αναγκάστηκε να τα επιστρέψει, (σ.σ. ο νόμος της απαγόρευε να τα χρησιμοποιήσει), δέχτηκε ωστόσο 200 κουπόνια ως δώρο από την βρετανική κυβέρνηση, που της επέτρεψαν να κάνει μια εντυπωσιακή εμφάνιση. Φτιαγμένο από ιβουάρ μετάξι σατέν, με στενό μπούστο, φαρδιά φούστα, μακριά μανίκια και μια ουρά 4 μέτρων, το νυφικό της είχε κεντημένα φλοράλ μοτίβα, εμπνευσμένα από την «Άνοιξη» του Μποτιτσέλι και ήταν διακοσμημένο με κρύσταλλα και 10.000 μαργαριτάρια τα οποία εισήχθησαν, ειδικά για την περίπτωση, από την Αμερική. Το υπέγραφε ο αγαπημένος σχεδιαστής της βρετανικής αυλής Νόρμαν Χάρτνελ, και ήταν ένα βαρύ, ηγεμονικό φόρεμα, αντάξιο μιας μέλλουσας βασίλισσας..

Λεπτομέρεια: Το πρωί, λίγες ώρες πριν από τον γάμο, που έγινε στο αββαείο του Γουέστμινστερ, η νυφική διαμαντένια τιάρα της Ελισάβετ έσπασε (!). Επιστρατεύτηκε η ψυχραιμία και ένας διαθέσιμος βασιλικός κοσμηματοπώλης, που έκανε μια συγκόλληση της τελευταίας στιγμής, ωστόσο αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά τις φωτογραφίες, μπορεί να διακρίνει ένα μικρό, ασύμμετρο κενό, στο κέντρο του κοσμήματος.

ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΜΑΡΓΚΑΡΕΤ - ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΚΑΙ ΜΙΝΙΜΑΛ
Σε αντίθεση με τη αδελφή της, την Ελισάβετ, το νυφικό που φόρεσε η πριγκίπισσα Μάργκαρετ, το 1960, στο γάμο της με τον φωτογράφο Άντονι Άρμστρονγκ -Τζόουνς (μετέπειτα λόρδο του Σνόουντον), έχει χαρακτηριστεί ως «το πιο απλό νυφικό στην σύγχρονη ιστορία της βρετανικής αυλής».

AP Images

Ο σχεδιαστής του Νόρμαν Χάρτνελ, (ο οποίος αργότερα έλαβε τον τίτλο του ιππότη, ως ανταμοιβή για την εξαιρετική δουλειά του και στους δύο βασιλικούς γάμους), είχε επιλέξει να δώσει έμφαση στο ράψιμο, το fitting και τα υλικά. Πανάκριβη μεταξωτή οργάντζα, στενή μέση, φαρδιά φούστα, με ελάχιστες διακοσμητικές λεπτομέρειες και η επιβλητική Poltimore τιάρα, επέτρεψαν να αναδειχθεί η ντελικάτη ομορφιά της νύφης.

Λεπτομέρεια: Θρυλείται πως το concept του νυφικού ανήκε στον γαμπρό, τον εκκεντρικό καλλιτέχνη λόρδο Σνόουντον. Ο γάμος της πριγκίπισσας Μάργκαρετ και του λόρδου, ήταν ο πρώτος βρετανικός βασιλικός γάμος στην ιστορία, που μεταδόθηκε από την τηλεόραση

ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΑΝΝΑ - FOCUS ΣΤΑ ΜΑΝΙΚΙΑ
Στις 14 Νοεμβρίου 1973 πριγκίπισσα Άννα, η κόρη της Ελισάβετ παντρεύτηκε -σε πρώτο γάμο- τον αξιωματικό του βρετανικού στρατού Μαρκ Φίλιπς, μπροστά σε ένα τηλεοπτικό «κοινό» 500 εκατομμυρίων ανθρώπων.

AP Images

Το μεταξωτό νυφικό της, με τον ψηλό γιακά, σε στιλ Τυδόρ, με και φαρδιά μανίκια μεσαιωνικού τύπου, είχε σχεδιαστεί από την Μορίν Μπέικερ και χαρακτηρίστηκε «πολύ ταιριαστό» με την προσωπικότητα της νύφης: λιτό, σοφιστικέ, ιδιαίτερο, με ενδιαφέρουσες δραματικές λεπτομέρειες..

ΝΤΑΪΑΝΑ - ΤΟ «ΝΥΦΙΚΟ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ»
Το νυφικό της μικρής, ντροπαλής λαίδης Σπένσερ, είχε χαρακτηριστεί ως «το πιο καλά κρυμμένο μυστικό στην ιστορία της μόδας». Κανείς δεν ήξερε τίποτα για το σχέδιο, ώσπου αυτό αποκαλύφθηκε πανηγυρικά, λίγα λεπτά πριν από την έναρξη της γαμήλιας τελετής με τον πρίγκιπα-διάδοχο της Ουαλλίας, στις 29 Ιουλίου 1981, στον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου.

Το φόρεμα ήταν μια «πληθωρική δημιουργία» του ζεύγους Ντέιβιντ και Ελίζαμπεθ Ιμάνιουελ -αν μπορεί να περιγραφεί έτσι αυτή η εξτραβαγκάντζα με τα ατέλειωτα στρώματα από ταφτά και δαντέλα, τα 10.000 μαργαριτάρια, τα περίτεχνα κεντήματα, τα φουσκωτά μανίκια, την τεράστια φούστα και την ουρά 7, 5 μέτρων (!).

AP Images

Το «νυφικό του 20ου αιώνα», έμοιαζε περισσότερο με θεατρικό κοστούμι ή με την αρχετυπική «ιδέα» του πριγκιπικού νυφικού, ίδια με αυτή που θα συναντούσες σε ένα παραμύθι, Η Νταϊάνα είχε μόλις καταλάβει πως αν ήθελε να είναι πριγκίπισσα, έπρεπε να αρχίσει να ντύνεται κατάλληλα για τον ρόλο…
Λεπτομέρεια: Το υπερβολικά μακρύ φόρεμα της πριγκίπισσας, δεν χωρούσε μέσα στην άμαξα που την μετέφερε, με αποτέλεσμα να διπλωθεί άτσαλα και εκείνη να φτάσει στην εκκλησία με τσαλακωμένο νυφικό. Κανείς δεν γνώριζε επίσης πως το φόρεμα ήταν λερωμένο (σ.σ. την τελευταία στιγμή, η Νταϊάνα είχε θελήσει να βάλει δυό σταγόνες από το αγαπημένο της άρωμα, όμως, από απροσεξία, άφησε έναν μικρό λεκέ πάνω στο μετάξι, τον οποίο προσπάθησε στη συνέχεια να καλύψει με το χέρι της) ή πως η νύφη είχε ουσιαστικά «ραφτεί» μέσα σ’αυτό. Κατά τη διάρκεια της επτάμηνης γαμήλιας προετοιμασίας η Νταϊάνα, έχανε διαρκώς βάρος -στο τέλος, η μέση της είχε λεπτύνει κατά 12,5 εκατοστά. Αφού έφτιαξαν (και πέταξαν) πέντε διαφορετικά μπούστα, την ημέρα του γάμου οι σχεδιαστές χρειάστηκε να στενέψουν κι άλλο το ένα απ’αυτά και να το προσαρμόσουν στο φόρεμα, ράβοντάς το πάνω στο σώμα της..

ΣΑΡΑ ΦΕΡΓΚΙΟΥΣΟΝ - ΜΕ ΑΓΑΠΗ ΑΠΟ ΤΑ ‘80’S
Το 1986, το ιβουάρ μεταξωτό νυφικό της Σάρας Φέργκιουσον, που θα γινόταν σύζυγος του πρίγκιπα Άντριου, θα συγκρινόταν μοιραία με εκείνο της Νταϊάνα και θα βρισκόταν «λειψό». Τα δύο ρούχα είχαν ωστόσο πολλά κοινά υφολογικά χαρακτηριστικά του στιλ των ‘80’s: υπερβολή, βαριά κεντήματα, φουσκωτά μανίκια, μακριές ουρές -αν και της Σάρας ήταν μόνο 5μέτρα

AP Images

Το σχέδιο ήταν της Λίντκα Σαϊρίκ, ενώ για την περίσταση, η νύφη φορούσε μια ολοκαίνουργια διαμαντένια τιάρα, αξίας 220.000 λιρών, δώρο της βασίλισσας.
Λεπτομέρεια: Χρόνια αργότερα, στην αυτοβιογραφία της, η άτακτη δούκισσα του Γιορκ, θα περιέγραφε το νυφικό της ως «μια εξαιρετική δημιουργία, στην οποία, για να χωρέσω, έπρεπε να χάσω 12 κιλά…»

ΚΑΜΙΛΛΑ - ΤΟ ΚΑΠΕΛΟ ΕΚΛΕΨΕ ΤΙΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ
Μιας και ήταν ο δεύτερος γάμος τόσο για την Καμίλλα, όσο και για τον Κάρολο (και δεδομένης της ταραχώδους ιστορίας της σχέσης τους), το 2005, η Καμίλλα Πάρκερ, πρώην Μπόουλς, απέφυγε σοφά το παραδοσιακό, λευκό νυφικό, επιλέγοντας αντ’ αυτού ένα απλό, ίσιο μεταξωτό κρεμ φόρεμα από σιφόν, συνδυασμένο με ένα κομψό ανοιχτό γαλάζιο και χρυσό μαντό, των Robinson-Valentine.

AP Images

Την παράσταση σ’αυτόν τον γάμο έκλεψε το εντυπωσιακό headpiece της νύφης σχεδιασμένο από τον μετρ Φίλιπ Τρέισι, και το πλατύ χαμόγελο των νεόνυμφων, που έβλεπαν, επιτέλους, έναν βασανισμένο έρωτα 30 χρόνων, να δικαιώνεται πανηγυρικά…


ΚΕΪΤ ΜΙΝΤΛΕΤΟΝ - ΤΟ ICONIC NYΦΙΚΟ
Με εξαίρεση ίσως αυτό της Νταϊάνα, κανένα άλλο νυφικό στον κόσμο, δεν περιβλήθηκε με τόση αδημονία, εικασίες, στοιχήματα και αφιερώματα στα media, όσο αυτό της Κέιτ Μίντλετον. Έκτοτε, τo πανάκριβο,(σ.σ. λέγεται πως κόστισε 250.000 λίρες Αγγλίας) oνειρικό σύννεφο από μετάξι, οργάντζα και δαντέλα, της Σάρα Μπάρτον, του οίκου Αλεξάντερ Μακ Κουϊν, που χαρακτηρίστηκε “iconic” από τους κριτικούς αντιγράφτηκε από χιλιάδες νύφες σε όλο τον κόσμο.

AP Images

Με εφαρμοστό μπούστο και ίσια φούστα που άνοιγε στο τελείωμα, συμβολίζοντας το λουλούδι που ανθίζει, στενά, μακριά μανίκια από δαντέλα, μικρή ουρά και πολλές αναφορές στο ‘50’s νυφικό της Γκρέις Κέλι, το φόρεμα θεωρήθηκε ένας ρομαντικός συνδυασμός «της σύγχρονης γραμμής με την παράδοση».

Λεπτομέρεια: η απλικέ δαντέλα στο μπούστο και στα μανίκια του φορέματος, είχε φτιαχτεί στο χέρι, από επιδέξιες κεντήστρες, στις οποίες -για να διατηρηθεί η μυστικότητα- είχε ειπωθεί πως δούλευαν ένα ακριβό κοστούμι, για μια τηλεοπτική σειρά. Προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι τέλειο οι βελόνες αλλάζονταν κάθε 3 ώρες, από τις δε εργάτριες είχε ζητηθεί να πλένουν τα χέρια τους κάθε μισή ώρα (!)