Παρενόχλησε ή όχι τελικά ο Χίτσκοκ την πρωταγωνίστριά του στα «Πουλιά»; Μια περίεργη ιστορία
Ποια είναι τελικά η αλήθεια για τη σχέση του Άλφερντ Χίτσκοκ με την Τίππι Χέντρεν;
Πριν από μερικές μέρες κυκλοφόρησε το βιβλίο της Τίππι Χέντρεν, της πρωταγωνίστριας του Άλφρεντ Χίτσκοκ στα «Πουλιά», με τίτλο «Tippi: A Memoir», προκαλώντας θυελλώδεις αντιδράσεις. Πρόκειται κατά βάση για μια αυτοβιογραφία , με μερικά κεφάλαια αφιερωμένα φυσικά στον μετρ του μυστηρίου, που σφράγισε την καριέρα της και τη ζωή της.
Σήμερα, η 86χρονη πλέον Τίππι, μητέρα της ηθοποιού Μέλανι Γκρίφιθ και γιαγιά της Ντακότα Τζόνσον( της πρωταγωνίστριας της ταινίας «Οι 50 αποχρώσεις του γκρι»») αποκαλύπτει πολλά για το σκηνοθέτη της και αποκαθηλώνει την εικόνα του, καθώς δηλώνει πως την παρενοχλούσε σεξουαλικά και της ασκούσε ψυχολογικό πόλεμο, επειδή αρνιόταν τις προτάσεις του.
Η Xέντρεν ήταν ακριβώς το είδος των πρωταγωνιστριών που αγαπούσε ο Χίτσκοκ: πανέμορφη, ψυχρή, σικάτη και φυσικά ξανθιά. Ξεκίνησε την καριέρα της ως μοντέλο στην τηλεόραση.
Ο μεγάλος δημιουργός την πρωτοείδε σε μια διαφήμιση, ενώ έψαχνε για την αντικαταστάτρια της Γκρέις Κέλι και εντυπωσιάστηκε. Της έκανε λοιπόν πολυετές συμβόλαιο, σύμφωνα με το οποίο όχι μόνο θα την είχε ως αποκλειστική πρωταγωνίστρια στις δικές του ταινίες, αλλά θα είχε και τον έλεγχο της δημόσιας εικόνας της, άρα και της προσωπικής της ζωής.
Η Χέντρεν παραδέχεται πως έμαθε τα πάντα για τον κινηματόγραφο από εκείνον, ο οποίος την άφηνε να συμμετέχει ακόμα και στα meeting που έκανε με τους συνεργάτες του. Όταν όμως άρχισαν τα γυρίσματα των «Πουλιών», τα πράγματα άλλαξαν. Η Τίππι ισχυρίζεται πως ένα βράδυ Χίτσκοκ τη συνόδευσε στο μοτέλ όπου διέμενε και προσπάθησε να τη φιλήσει. Εκείνη τρόμαξε και τον απέφυγε. Αυτή της η άρνηση στάθηκε η αρχή ενός άτυπου πολέμου.
Σύμφωνα με το βιβλίο, ο σκηνοθέτης είχε διαβεβαιώσει την ηθοποιό του ότι στη θρυλική σκηνή με τα πουλιά να της επιτίθενται, θα χρησιμοποιούνταν μηχανικές κατασκευές. Τελικά άλλαξε γνώμη και την έβαλε να παίξει με αληθινά πτηνά, που την τραυμάτισαν σοβαρά. Εκείνη θεωρεί πως αυτός ήταν ο τρόπος που διάλεξε ο «δάσκαλος» για να την τιμωρήσει, επειδή τον απέρριψε. Μάλιστα αναφέρει πως ακόμα και ο Κάρι Γκραντ, όταν την επισκέφτηκε στο σετ, της είπε πόσο θαρραλέα είναι που τα υπέμενε όλα αυτά.
Η ηθοποιός επίσης καταγράφει πως στον τηλεφωνικό θάλαμο, το τζάμι δεν ήταν άθραυστο, όπως θα έπρεπε, με αποτέλεσμα, να σπάσει και να σκιστεί το πρόσωπό της. Η συμπεριφορά του Χίτσκοκ δε απέναντί της, κάθε φορά που προσπαθούσε να του μιλήσει, ήταν απαξιωτική.
Αργότερα την κρατούσε δέσμια του συμβολαίου που είχαν υπογράψει, πράγμα που, όπως λέει, της στοίχισε την καριέρα της και κυρίως την προσωπική της ηρεμία.
Οι κατηγορίες αυτές, όπως ήταν αναμενόμενο, έχουν προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση και τις τελευταίες μέρες πολλοί συνεργάτες, ηθοποιοί, αλλά και μέλη του συνεργείου της ταινίας, υποστηρίζουν τον σκηνοθέτη, αντικρούοντας τους ισχυρισμούς της ηθοποιού. Το βασικό τους επιχείρημα είναι πως ο μετρ μπορεί να ήταν δύστροπος και ιδιαίτερος, αλλά ποτέ δεν θα έμπαινε στη διαδικασία να καταστρέψει μια ταινία του. Στην επίμαχη σκηνή όντως χρησιμοποιήθηκαν ζωντανά πουλιά κι όντως η Χέντρεν κινδύνευσε, αλλά είναι μάλλον απίθανο ο Χίτσκοκ, που είχε εμμονή με την τελειότητα, να άλλαξε την απόφασή του μόνο για ένα καπρίτσιο. Οπότε οι λόγοι, όπως λένε, ήταν αυστηρά καλλιτεχνικοί.
Ο Τζον Τέιλορ, βιογράφος του Χίτσκοκ, αλλά και προσωπικός του φίλος, δήλωσε πως καταλαβαίνει τη πίκρα της Τίππι, αλλά θεωρεί πως η ιστορία αυτή έχει πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις μέσα της από όσες πραγματικά είχε.
Το περιστατικό με το φιλί βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που δημοσιοποιείται. Το 2008 ο Ντόναλντ Σπότο το αναφέρει στο βιβλίο του « Spellbound by Beauty», πάνω στο οποίο βασίστηκε η τηλεταινία «The Girl», όπου η Σίεννα Μίλλερ υποδύεται την Τίππι και ο Τόμπι Τζόουνς τον Χίτσκοκ.
Ο Λη Μόραλ, ειδικός μελετητής του Χίτσκοκ και του έργου του, υπερασπίζεται την υστεροφημία του διάσημου σκηνοθέτη, λέγοντας ότι η σκηνή στον τηλεφωνικό θάλαμο γυρίστηκε πολλούς μήνες αργότερα από την περίοδο που η Τίππι διέμενε σε εκείνο το μοτέλ. Μάλιστα λίγες μέρες πριν ο ίδιος ο Χίτσκοκ τής είχε προσφέρει έναν ρόλο στη ταινία «Μarnie», που έμελλε να είναι η δεύτερη συνεργασία τους.
Η αλήθεια είναι πως άλλοι συνεργάτες του σκηνοθέτη, όπως ο βοηθός του, που έχουν εκτοξεύσει κατά καιρούς κατηγορίες εναντίον του, ποτέ δεν έχουν αναφέρει αυτό το περιστατικό.
Όσο για το σπασμένο γυαλί, ο Μόραλ θεωρεί ότι ήταν ένα ατύχημα, μιας και ο Χίτσκοκ δεν θα διακινδύνευε να παραμορφώσει την πρωταγωνίστριά του, ενώ είχε ακόμα πολλές σκηνές να γυρίσει μαζί της.
Μέσα σε όλα εμφανίστηκε και μια αμπιγιέζ, η Βιρτζίνια Ντάρσι, που λέει πως όλοι φέρονταν με αγάπη στην Τίππι και κανείς δεν της έκανε bullying κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.
Όλες οι πλευρές πάντως συμφωνούν ότι δημιουργήθηκε μεγάλη ένταση ανάμεσα στην ηθοποιό και τον σκηνοθέτη, όταν εκείνη κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της «Marnie», του ζήτησε άδεια για να παραβρεθεί σε μια εκδήλωση, πράγμα ο Χίτσκοκ της αρνήθηκε ρητά. Η Χέντρεν λέει πως η εκδήλωση αυτή θα γίνονταν μέσα στο Σαββατοκύριακο, ο Μόραλ όμως ισχυρίζεται πως είναι καταγεγραμμένο στα αρχεία ότι το συγκεκριμένο γκαλά έλαβε χώρα στη μέση της εβδομάδας, οπότε γίνονταν και τα γυρίσματα. Ο Χίτσκοκ δεν θα σταματούσε ποτέ τη δουλειά για ένα πάρτι.
Κάποιοι ηθοποιοί, όπως η Λουίζ Λάθαμ, που έπαιζε τη μητέρα της Marnie, δηλώνουν ότι δεν μπορούν να πιστέψουν τα όσα λέει η Τίππι, που ναι μεν ήταν πάντα ένα καλό κορίτσι, αλλά μάλλον έχει παρεξηγήσει τα πράγματα. Πάντως, ακόμα κι αυτό ο Τέιλορ το καταρρίπτει , λέγοντας πως η νεαρή τότε ηθοποιός δεν φερόταν με σεβασμό στον Χίτσκοκ, του μιλούσε άσχημα και μάλιστα μια φορά τόλμησε να αναφερθεί στα κιλά του, θέμα- ταμπού του σκηνοθέτη, για το οποίο κανείς ποτέ δεν μιλούσε.
Η αλήθεια μάλλον είναι δύσκολο να διασταυρωθεί, όπως φαίνεται, αλλά αυτό που θα μείνει από αυτή την ταραχώδη σχέση, όποια κι αν ήταν τελικά η φύση της, είναι αναμφίβολα μια μεγάλη ταινία.