Αναΐς Νιν: Δίγαμη, ταξιδεύτρια και ερωτική δοκιμιογράφος
Γαλλοκουβανή. Ταξιδεύτρια και δοκιμιογράφος. Γεννήθηκε το 1903 στο Νεϊγί της Γαλλίας και από μικρή αγάπησε τη γαλλική γλώσσα. Έγινε περισσότερο γνωστή μέσα από την έκδοση των ημερολογίων της, στα οποία περιέγραφε γλαφυρά την πιπεράτη ερωτική ζωή της.
Η μητέρα της, μια κοσμοπολίτισσα και δυναμική Κουβανή τραγουδίστρια χώρισε γρήγορα τον πατέρα της Αναΐς και εγκαταστάθηκε με τα τρία της παιδιά στη Νέα Υόρκη το 1914.
Από την εφηβική της ηλικία, είχε την ελευθερία της γνώμης. Διάβαζε και ταξίδευε συχνά. Πιο πολύ όμως έγραφε. Στα γαλλικά. Μετά τα 17 της άρχισε να γράφει και αγγλικά.
Αγαπούσε πολύ τη γλώσσα και τη φιλοσοφία, αλλά δεν της άρεσε καθόλου η αυστηρότητα των δασκάλων και το πλαίσιο στο οποίο την έβαζε το σχολείο. Όταν στα 20 της αποφάσισε να σπουδάσει Τέχνη σε καθολικό σχολείο, αποβλήθηκε. Δεν συνέχισε τις σπουδές της. Ξεκίνησε να δουλεύει ως μοντέλο και χορεύτρια και στα 23 παντρεύτηκε τον τραπεζίτη και καλλιτέχνη, Χιού Γκιλέρ, που αργότερα έγινε γνωστός ως παραγωγός κινηματογραφικών ταινιών.
Η Αναΐς μετά το γάμο, δόθηκε ολοκληρωτικά στο γράψιμο. Συνδέθηκε με πολλούς ανθρώπους του πνεύματος, με αποκορύφωμα τον συγγραφέα Χένρι Μίλλερ. Στα ημερολόγιά της η Νιν αφιέρωνε πολλές αράδες στον Μίλλερ. Χρηματοδότησε μάλιστα και το πρώτο του βιβλίο, Ο Τροπικός Του Καρκίνου, που έγινε αμέσως μεγάλη επιτυχία. Και κάπως έτσι ξεκίνησαν οι φήμες για την πρώτη της εξωσυζυγική σχέση. Δεν ήταν όμως μόνο ο Χένρι. Όταν η Αναΐς γνώρισε τη γυναίκα του, Τζουν, στο Παρίσι, έγραψε: «ο Χένρι έσβησε. Εκείνη ήταν χρώμα, λάμψη, ιδιαιτερότητα... η πιο όμορφη γυναίκα στον κόσμο». Οι δυο τους πέρασαν μαζί έναν μήνα. Δεν ολοκλήρωσαν σεξουαλικά τη σχέση τους μόνο έδιναν δώρα και φιλιά. Το ημερολόγιο της για το ερωτικό τρίγωνο τελειώνει κάπως έτσι: «Ο Χένρι έρχεται σήμερα το απόγευμα και αύριο θα βγω με την Τζουν».
«Τζουν... Δεν μπορώ να πιστέψω ότι δεν θα σε ξαναδώ να έρχεσαι προς το μέρος μου, ξεπροβάλλοντας από τα σκοτάδια του κήπου. Περιμένω μερικές φορές στο σημείο όπου συνηθίζαμε να συναντιόμαστε, προσδοκώντας να σε δω ξανά να περπατάς προς το μέρος μου, ξεμακραίνοντας από το πλήθος εσύ, τόσο ξεχωριστή και μοναδική. Οταν έφυγες, το σπίτι άρχισε να με πνίγει. Ηθελα να βρεθώ μόνη μου με την εικόνα σου... Νοίκιασα λοιπόν ένα στούντιο στο Παρίσι, ένα μικρό, ετοιμόρροπο διαμερισματάκι και καταφεύγω εκεί τουλάχιστον λίγες ώρες την ημέρα. Ποια είναι όμως αυτή η "άλλη" ζωή που θέλω να ζήσω χωρίς εσένα; Μερικές φορές πρέπει να φαντασθώ ότι είσαι παρούσα, Τζουν. Νιώθω σαν να θέλω να γίνω εσύ. Ποτέ άλλοτε δεν θέλησα να γίνω κανένας άλλος εκτός από τον εαυτό μου. Τώρα θέλω να λιώσω μέσα σου, να έρθω τόσο απίστευτα κοντά σου που ο εαυτός μου να εξαφανισθεί...» (Φεβρουάριος 1932, Παρίσι).
Αργότερα, όταν χώρισαν τον κατηγόρησε πως ήταν σεξιστής και τις γυναίκες «τις βλέπει σαν μια τρύπα, μια βιολογική ντροπή». Η μόνη ανωμαλία είναι η ανικανότητα να ερωτευθείς, έχει πει η Αναΐς που έκανε πράξη τα τσιτάτα της.
Οι εξωσυζυγικές σχέσεις συνεχίστηκαν αυτή τη φορά με τον Όττο Ρανκ, έναν άλλο εραστή της. Αυτός την ώθησε να μελετήσει ψυχανάλυση, μετά από μερικές συνεδρίες ως ασθενής του Ρενέ Αλαντί, αλλά και του Καρλ Γιουνγκ για σύντομο διάστημα. Εκείνη την εποχή εργάστηκε και ως λαϊκή ψυχαναλύτρια. Ο Όττο, όπως θα πει μετά, τη βοήθησε να ξαναγεννηθεί και ως γυναίκα αλλά και ως συγγραφέα, αφού μαζί του ανακάλυψε την ποιότητα και το βάθος των αισθημάτων της. Μαζί του έμαθε πώς να εκφράζεται σωστά στον προφορικό λόγο.
Η Νιν δεν ήθελε να της δημιουργήσουν έναν όμορφο κόσμο. Ήθελε να να το κάνει μόνη της. «Πόσο λάθος είναι για μια γυναίκα να περιμένει έναν άντρα να φτιάξει τον κόσμο που θέλει, αντί να τον δημιουργήσει μόνη της» είχε πει.
Το έργο της Νιν ξεκινά από το 1932 με τη σπουδή για το έργο του Ντ. Χ. Λόρενς και συνεχίζεται με βιβλία που τύπωνε με δικά της έξοδα. Ήταν η πρώτη γυναίκα στη Δύση που ασχολήθηκε με την ερωτική λογοτεχνία. Η πρώτη φορά που είχε έρθει σε επαφή με αυτό το είδος ήταν, στην ηλικία των 20. Όταν είχε βρει τυχαία κάποια γαλλικά προσχέδια. «Ήμουν αθώα πριν τα διαβάσω. Από τη στιγμή όμως που έπεσαν στα χέρια μου, ήταν σαν να είχα πάρει πτυχίο στο μάθημα της σεξουαλικότητας».
Αυτός ο ερωτισμός την καθοδηγούσε πάντα. Κυρίως στα ημερολόγια. Οι σκανδαλώδεις ιστορίες της ζωής της κεντημένες επιδέξια πάνω σε λογοτεχνικούς καμβάδες. Κάποιοι τις χαρακτήρισαν έργα τέχνης.
Ήταν δίγαμη. Με τον Ρούπερτ Πολ, τον άλλον σύζυγό της, την ύπαρξη του οποίου αγνοούσε ο Γκιλέρ, έζησαν μαζί 25 χρόνια. Μέχρι τον θάνατό της. Ζούσε παράλληλες ζωές. Είχε δύο ταυτότητες, δύο ονόματα, δύο σπίτια. Για δύο δεκαετίες, η ίδια προσπαθούσε πολύ να μην χάνεται μέσα στα ψέματά της.
Η Αναΐς Νιν πέθανε μετά από μάχη με τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας. Τα χειρουργεία και οι χημειοθεραπείες δεν κατάφεραν να την κρατήσουν στη ζωή. Στις 14 Ιανουαρίου του 1977, άφησε την τελευταία της πνοή.